
Američki dizajner austrijskog podrijetla i zagovornik odgovornog dizajna, Victor Papanek, imao je vizionarske ideje o teoriji industrijskog dizajna koje je predstavio u svojoj knjizi ¨Dizajn za stvarni svijet¨. Stalna relevantnost njegova rada pet desetljeća nakon izvorne objave i kritička analiza Papanekovih spisa bit će ilustrirana kroz presjek Kult Home HoReCa asortimana i načinu na koji Papanekovi pogledi na društveno i ekološki održiv dizajn žive i dalje u industriji namještaja.
Održivi dizajn također ima duboko dekonstruktivistički pristup klasičnoj ulozi dizajnera: distribucija resursa se preoblikuje i dizajner odustaje od svog monopola nad kreativnom moći. Iako se svijest o okolišu može pronaći i potrebna je u bilo kojoj domeni dizajna, od dizajna proizvoda do informacijskog dizajna, potrebno je aktivno zanimanje za dizajn sustava. Ne samo da ovaj pristup omogućuje značajne i duboke društvene inovacije i sustavne promjene, već također može predstavljati važnu ekonomiju energije, vremena i novca. Zaista, optimizirano preuređenje postojećih ljudskih resursa (vještina, znanja, energije i vremena) i materijalnih resursa može biti od koristi korisnicima i proizvođačima. Papanek je promatrao autohtone zajednice, radeći izravno s ljudima različitih kultura i proučavajući ih. Suprotstavljajući se idealima planiranog zastarijevanja i masovnog konzumerizma koji ga potiče, njegov je rad obuhvatio ono što će postati ideja održivog dizajna i smanjenja prekomjerne proizvodnje za potrošačko tržište.

Izvor: Papanek Foundation
Papanek upozorava na pretjeranu specijalizaciju proizvoda koji u konačnici pune naše kante za smeće i odlagališta. On sugerira da je društvo previše napredovalo da bi razumjelo samo sebe i odgovorilo na svoje razumijevanje. Prema njegovom mišljenju, dobar dizajn dolazi kroz oblikovanje i modificiranje svih interakcija i sučelja, fizičkih i drugih. Inovacija proizlazi iz susreta granica dvaju različitih područja znanja – inženjerstva i umjetnosti – stvarajući dizajne koji su i estetski i funkcionalni te služe ciljanim skupinama različitih ljudi bez žrtvovanja detalja koji ih čine izvanrednima. Njegova je misao bila da, ako dizajneri žele biti usredotočeni na kupca, onda bi njihovi proizvodi trebali djelovati daleko u budućnosti kako bi koristili korisniku, a ne tržištu. Veći problem nije samo u tome što su proizvodi neuspješni, već u tome što zbog neuspjeha ne zadovoljavaju potrebe samog potrošača za koji su dizajnirani.
Ispod je navedeno pet mitova o industrijskom dizajnu prema Papaneku:
1. Masovna proizvodnja: Dizajniranje masovno proizvedenih proizvoda znači da je tržište ogromno.
2. Zastarjelost: Dizajniranje artikala koji se brzo troše održava ekonomiju u pokretu.
3. Želje kupaca: Proizvodi imaju primarnu ulogu boljitka tržišta, a ne kupčevih potreba.
4. Dizajnerov nedostatak kontrole: Dizajner ima puno veću kontrolu nego što većina njih misli.
5. Kvaliteta se više ne računa: Izvrstan dizajn i visok stupanj kvalitete uvijek pobjeđuje.
Papell Design u kontekstu održivosti
Jedna od glavnih karakteristika Papell kataloga je konstrukcija od punog drva. Primjer je drvena ugostiteljska stolica “Moonrise” inspirirana filmašem Wes Andersonom – jezik boja, perspektiva i jedinstveni stil iza njegovih filmova dosljedno proizvode bezvremenska djela kinematografske umjetnosti.
Crpeći inspiraciju iz ovih filmova, tim je osmislio dizajn stolca koji utjelovljuje prepoznatljiv stil redatelja. Uz pomnu pažnju posvećenu detaljima i vještu izradu Papell tima, proizvodnja je započela pod rukama iskusnih majstora. Osim blagovaonske stolice, proizvode i varijante poput fotelje, barske stolice i uredske stolice. Stolica je dostupna u punoj hrastovini, s opcijama za dimljene ili zamračene završne obrade, kao i obojene varijacije. Štoviše, proizvod se ističe dizajnom uzoraka inspiriranim paletama boja iz filmova Wes Andersona, dodajući jedinstvenu notu svakom domu, restoranu, hotelu ili kafiću.
Pomno ručno izrađeni, Papell modeli odražavaju predanost održivosti i korištenju prirodnih materijala, a prilagodljivi asortiman omogućuje kupcima da ožive svoje jedinstvene vizije, usklađujući osobne ukuse sa stručno izrađenim dizajnom.

Izvor: Goa Design Factory
Blog napisala: Lana Laća